Friday, February 25, 2011

Mana Manner? sila-lah berADAB. tak susah pon.

Assalamualaikum :)

it's time to talk about manner.


someone pernah engatkan aku tentang manner. betapa teruknya kita bila kita lack of manner. susah ke ke nak ada manner? kena bayar ke bila nak beradab? manner.manner.manner. sila-lah ada manner.


bila bercakap sal manner, haruslah dikaitkan ngan remaja. why? sebab jiwa remaja adalah jiwa yg tak matang. kebanyakan remaja susah nak ada adab. aku bercakap bukan bagi menunjukkan keburukan orang lain, aku bercakap atas pengalaman aku sendiri.


remaja. memang inginkan kebebasan. aku tahu. aku juga pernah berjiwa remaja. heaven gila kan bila bersantai, bergembira dengan membe-membe tanpa gangguan orang lain. memang heaven. namun, haruslah setiap perbuatan kita ada manner. bila nak keluar hang out with pwens, sila-lah bermanner mintak kebenaran dari ibubapa. tak payah kan? 


bercakap atas pengalaman menangani people yang lack of manner, aku tahu macam mana perasaan bila org tak beradab dengan kita. sakitnya hati. kenapa budak ni tidak ada manner? mana perginya manner dia?
kalau boleh, nak bagi habuan atas perangai lack of manner-nya.


tapi, sebab aku tahu jiwa remaja memang begitu. bila ditegur, makin dia tunjuk perangai tak matang. menyumpah sana sini dengan suara yang kuat, niatnya nak suruh kita dengar yg dia sekarang tgh mencarut kat kita. dia lempar barang here and there. oke fine. dia la yang hebat.


remaja... mereka tak tahu kita tegur dia atas kebaikan diri sendiri. tahu tak sedeyh nya kita yang menegur bila mereka rude dengan kita. serius aku cakap, mereka-mereka yg menegur ni bukanlah nak mengongkong. 
bukan sesekali nak membenci dia. untuk kebaikan bersama.


remaja. time ni mereka hanya pentingkan kawan-kawan. mereka tolak family ke tepi. betapa tak coolnya family mereka yg suka menegur ni. mereka memberontak. kata remaja, mereka serabut.! ye. mereka serabut. 
aku pernah merasa sebegitu, sebab ketika itu aku tak matang. aku berfikiran like wtf?


and now, aku tahu perasaan mak bapak aku bila aku pernah berperangai tak matang sebegitu. betapa lukanya perasaan mereka bila aku selalu je memberontak. tsssk.


oke dah.sekarang aku sangat emo untuk something yang takde manner.

p/s : sila-lah bermanner. pleaseee. :"(



till then readers,bye.

LOVExoxo,
Zatil.

6 comments:

Yellow LEOpard said...

ohh betol..rasa mcm nk lempang je org kurang ajar kan..huhu..chillax

zatil said...

betol2. tapi sabar.teheee^^ :)

Eyla Laslie said...

betul3..memang geram giler bile ade org biadap dgn kite.x reti bahasa..memang rase nk sepak laju2 je.huhu.tapi nk wat camne kn da saudara sndri n pkir dia lom matang lg..so sabo je la..

zatil said...

yes,dat' true. bila kuang aja dia kita layan ngan perasaan marah kita, memang tak selesaikan masalah la.
so,bek kita senyum.xyah kata pape.hehe

Eyla Laslie said...

yeah absolutely..senyum tak perlu kata apa-apa bak kate najwa..haha

zatil said...

hehee. betol3 :)