Friday, September 17, 2010

tips untuk pakaian kaler putih.

assalamualaikum..
sesi beraya suda usai.student2 pun suda di seru balik ke tempat belajar masing2.kebizian suda melanda n baju raya suda di basuh.di ulang,BAJU RAYA SUDA DI BASUH.heee memandangkan baju pilihan ku tahun ini adalah baju yg di beli online di OTH SHOP n berwarna putih yang melambangkan kesucian,adalah amat penting untuk memastikan tiada sebarang kekotoran degil yang melekat pada baju tersebut.

baju putih sekali terkena kotoran amat susah untuk dibersihkan.so,aku google beberapa tips untuk menjaga dan membelai pakaian putih dgn baek dan seadilnya.berikut adalah beberapa tips berguna untuk semua<------ayat skema.::

nh adalah contoh baju berwarna putih untuk sape2 yang ta kenal warna putih.heeee

1.boleh di masak dengan air dan potongan buah lemon,kemudian tunggu direndam 15minit dalam air dan baru dicuci.tips ini diterangkan dalam bahasa indon n terpulang atas sendiri bagaimana nk
memahaminya.ngeeee

2.untuk baju kaler putih,jgn sesekali mencuci pakaian menggunakan ditergen atau sabun cuci.warnanya akan cepat kusam.gunakan shampoo untuk mencucinya.mungkin tips kedua ini memerlukan kos yg agak byk sbb menggunakan shampoo.sbb shampoo agak mahal dari detergent atau sabun cuci.p,tak la byk sgt kowt.tapi,untuk baju kesayangan kita,tak perlulah kedekut sgt tuk beli shampoo tuh.ngeee

3.1. Sebelum mencuci, pisahkan terlebih dahulu dengan pakaian berwarna.
2. Gunakan detergen yang ringan (mild detergen) agar warnanya tidak berubah kekuningan.
3. Bila merendam dengan pemutih pakaian, pastikan sesuai dengan takaran dan tidak lebih dari 10 menit.
4. Rendam dengan air hangat jika ada kotoran membandel, atau gunakan sikat yang berbulu lembut dan halus untuk menghilangkan kotoran yang sulit hilang.
5. Untuk jenis bahan tertentu, yang membutuhkan perawatan khusus dry clean, sebaiknya dilakukan setelah busana dipakai 2 atau3 kali.
6. Sebaiknya busana muslim putih disimpan dengan cara di gantung dan dimasukkan ke dalam kantong plastik busana. Jangan lupa untuk memasukkan silica gel agar busana awet dan tidak di makan ngengat.
7. Sebisa mungkin hindari menyimpan busana muslim putih dengan cara dilipat. Jika anda tidak memakainya dalam waktu lama, karena lipatan tersebut dapat membekas dan tidak mudah hilang.
8. Jika anda memiliki bebrapa koleksi busana muslim putih yang harus disimpan dengan cara dilipat, letakkan busana muslim tersebut pada rak khusus yang berisi busana berwarna putih

berikut adalah beberapa tips menjaga pakaian kaler putih.
kesimpulannya,menjaga baju putih ni memang ibarat menatang minyak la penuh la.huuuu
taon depan da tanak beli baju kaler putih.susah!

kenapa aku susa payah mengooglekan bende nh(?)
sebab aku punya baju da kotor la.huuu
tatao penyebabnya.jom g cuci balik!
ngeee
bubui.smuga tips ini berguna kepada aku n sumer2 ;)
xoxo~

10 comments:

zarith said...

senang jah. guna sabun hok umi beli sokmo tuh. senang!

saya pengguna pakaian puteh!
dan saya amat cerewet dengan penjagaannya.
tapi bawa balik umah mesti hancur. haha

eL pEANuxXx... said...

gua ade 1 short pant putih..memg sush benor na jage..na dduk mne2 kne lap bersih2..tyme mkn pom kne ayu..euww ~~ tip yg bguna..nnt aku try..

zatil said...

along>>sabun mano.yeayhh.agh guno dh.dop hilang.dh r banyak kotor.huuuu

pinut>>try la.
betol2.pakaian putih mmg mnje.mnje lagi dari sowam awek.

faizura rahman said...

sy nurse..uniform kaler putih..lately, sy guna campuran soda bicab (utk buat kek tu) dgn detergent BUKAN serbuk (yg cecair tak tinggalkan tompok2 kat baju)untuk membasuh..soda bicab boleh menyegarkan bau baju yg dibasuh dan memutihkan baju kaler putih! (yg putih lebih putih, yg kaler2 lebih segar baunye!) bace tips ni dari majalah cleo..kalo x caye, sile cuba! hehe

Che Wan AlFateh said...

wah i like dis en3...=) sgt membantu..=)tq

zatil said...

faizura : tenkiu sayang for sharing :)

panda ming : ekeke. google jerp senanyaa :)

penggila lensa said...

tips berguna... mekassehh... hihi

zatil said...

u r welkam. tenkiu for dropping by :)

Anonymous said...

sy masih pelajar sek lg..paham2 la bju sek kan warne putih..so x nk bg kusam nila la..tp bile nila kawasan bawah lengan jd bertompok sbb kesan rexona..cmne nk hilangkan ek..ade spe2 tau x..

zatil said...

Hey babe, a'ah kan. i've the same prob too.bila pakai baju putih, t ada kesan kuning kat bawah lengan tu kan?benci la. tatao na buat apa. huhuh